Läget på Lidingö med anledning av covid-19
Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Vad händer när du skickat in ansökan?

När du har skickat in din ansökan om bostadsanpassningsbidrag gör vi en utredning för att se om du kan få bidraget. Du får vårt beslut i ett brev.

Vi utreder och fattar beslut

När vi har fått in din ansökan går vi igenom den och kollar så att vi har all information vi behöver. Om vi behöver något mer kontaktar vi dig. Det kan till exempel vara om det saknas ett intyg eller om vi behöver se kostnadsförslag på anpassningen.

När utredningen är klar får du vårt beslut i ett brev. Om vi har beviljat din ansökan kan du se hur stort bidrag du får och vad det ska användas till.

I brevet står det också vem som är din handläggare och hur du gör för att överklaga ett beslut du inte är nöjd med. Om du får nej och vill överklaga beslutet måste du göra det inom 3 veckor.

Du beställer arbetet

Du som får bidrag beviljat ska själv beställa arbetet som behövs för anpassningarna. Du kontaktar alltså ett företag och ber dem göra åtgärderna. Om du behöver stöd för att kontakta företaget kan du be handläggaren om hjälp med det.

Anpassningen måste utföras av ett företag som har godkänd F-skattsedel och som följer branschregler. Mellan dig och företaget gäller konsumenttjänstlagen.

Du får bidraget när arbetet är klart

När arbetet är gjort kommer du att få en faktura från företaget som gjort den. Oftast har du då 30 dagar på dig att betala.

Gör en kopia på fakturan och skicka den till din handläggare i Lidingö stad. Skicka också med kontouppgifter, för det bankkonto du vill ha bidraget utbetalt till. 

När vi får fakturan kommer vi snabbt att kontrollera den anpassningen. Om allt är okej betalar vi ut bidraget till ditt konto direkt. Oftast hinner du få bidraget i tid för att betala fakturan med de pengarna.

Om du gett oss fullmakt sköter vi betalningen

Om du istället för att själv göra beställningen lämnade en fullmakt till handläggare som gjorde beställningen kommer företaget att skicka fakturan till staden. När vi får en faktura kontrollerar vi att anpassningen är utförd och att du är nöjd. Efter det betalar staden fakturan med det bidrag du har fått.

Till toppen av sidan