Läget på Lidingö med anledning av covid-19
Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Gjutning i tufft väder

Medan vissa arbeten utomhus pausades på grund av februarikylan fortsatte arbetet med Lilla Lidingöbron oförtrutet. Men snö, blåst och is ställde nya krav på sättet att arbeta.

Isblock i vattnet runt brobygge.

Foto: Bo Vading.

Tre av de totalt nio brospannen fram till brogrenen är färdiggjutna och det stora formverket (MSS) flyttas successivt framåt för att vara gjutform för de resterande. Arbeten med landfästena pågår och vid brogrenen förbereds gjutningen av det stora fundament som ska bära upp bron där den delar sig i två; gång- och cykelbron och spårbron mot Torsvik. De sista delarna av bron, in mot land, kommer att gjutas med tillfälliga stöd ute i vattnet och utan MSS.

Vädrets makter

Under februari påverkades arbetet starkt av vintervädret och fick anpassas för att klara både kyla, snöfall, blåst och isbildning.

Tisdagen den 2 februari planerades gjutning av farbanan i brospann tre.

—Entreprenören stod inför valet och kvalet att gjuta eller inte. Det hade varit mer än -10 grader kallt men just den här dagen skulle temperaturen gå upp till -1 och det kunde enligt prognosen snöa lite till natten. Påföljande dagar skulle det bli kallare igen, så det fanns ett fönster att utnyttja där, säger Alexander Ahne, biträdande projektledare för Lilla Lidingöbron.

Samma dag gick SMHI ut med en klass 1-varning för kraftigt snöfall i Stockholmsområdet. Beslutet att genomföra gjutningen fattades kort innan arbetet skulle starta.

—Då visste vi att vi hade närmare 12 timmar framför oss med ett arbete som inte kunde pausas och hoppades bara att temperaturen inte skulle falla. Entreprenören började gjuta på morgonen och blev klar under kvällen, då hade det snöat ymnigt i många timmar, säger Alexander Ahne.

Tuffa utmaningar

Att snöfallet kom så tidigt på dagen gjorde gjutningsarbetet än mer utmanande. Inför gjutningen behövde formen och området runt omkring hålla rätt temperatur, minst fem plusgrader. De värmeslingor som är inbyggda i brospannet intill hade därför varit på under några dygn. Snö och is togs bort med hjälp av hett vatten och tryckluft. Betongen som sedan hälldes i var nära 20 grader varm. Så snart gjutningen var klar täcktes den med isolerande och uppvärmda mattor för att skyddas från snö och kyla.

Till toppen av sidan