Lilla Lidingöbron
Lilla Lidingöbron byggs för framtiden och ett ökat resande mellan Lidingö och Stockholm. Den nya bron blir mer trafikvänlig för gående, cyklister och mopedister och får dubbla spår för Lidingöbanan. Här kan du följa brobygget från start till mål.

Lilla Lidingöbron blir med sina 750 meter en av Sveriges längsta järnvägsbroar och betydligt bredare än den nuvarande bron. Den får flerfiliga gång- och cykelbanor för bättre framkomlighet och säkerhet och dubbla spår för tätare turer med Lidingöbanan.
Implenia Sverige AB har fått uppdraget att bygga Lilla Lidingöbron, med start sommaren 2019. Gamla Lidingöbron finns kvar och är i drift tills Lilla Lidingöbron står klar 2022.
Årsfilm 2020
Se filmen som speglar hur arbetet med att bygga Lilla Lidingöbron fortlöpte under 2020. Pålning, grundläggning och alla undervattenskonstruktioner blev klara och arbeten med landfästen på båda sidor om bron startade. Med hjälp av det stora röda formverket, MSS, kunde de två första brospannen gjutas och bron började växa fram från Ropsten mot Lidingö.
Senaste nytt
Vanliga frågor och svar
|
---|
- Varför är Islinge hamnväg stängd för biltrafik?
- Hur kommer den tillfälliga gång- och cykelvägen mellan bron och Islinge att åtgärdas?
- Hur rustas den tillfälliga gång- och cykelbron mot Stockholm inför vintern?
- Varför blir inte Lilla Lidingöbron öppningsbar?
- Hur får jag mer information om Lilla Lidingöbron?