Läget på Lidingö med anledning av covid-19
Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Träna hjärna

Träna hjärna är ett ettårigt livsstilsprogram för dig som är Lidingöbo, 65+ och villig att göra förändringar mot en bättre hjärnhälsa. Det kostar inget att delta och i programmet ingår bland annat fysisk aktivitet, kost, social samvaro och digital minnesträning.

Träna hjärna, symboler för fysisk aktivitet, kost, social samvaro, minnesträning, rådgivning och vaskulära riskfaktorer

Träna hjärna är inspirerat av FINGER-studien och består av: fysisk aktivitet, kost, social samvaro, digital minnesträning och uppmuntran till att kontrollera sina vaskulära riskfaktorer (blodtryck, kolesterol och blodsocker). Du kommer få delta på föreläsningar, få egen individuell rådgivning, delta i träningsgrupper med egen tränare och använda ett digitalt minnesträningsprogram på din dator eller surfplatta.

Nu vill Lidingö stad starta upp ett sex månader långt pilotprogram för att testa livsstilsprogrammet innan implementering och behöver ditt deltagande.

Programmets innehåll

Fysisk aktivitet

Rekommendationen för seniorer kring fysisk aktivitet är att vi bör vara aktiva minst 150–300 minuter per vecka. Seniorer bör träna styrketräning, konditionsträning och balans. Träningen ska vara regelbunden och ökas succesivt. Du kommer att få delta i gruppträning ledd av personlig tränare från Sats Dalénum. Resterande tid tränar du på egen hand.

Kost

Kostförändringar som bidrar till hälsosamma matvanor främjar en bättre hjärnhälsa. En liten kostförändring är ett steg i rätt riktning. Du kommer att få kostföreläsningar och hemuppgifter.

Social samvaro

Att ha ett socialt umgänge är viktigt för hälsan för att må bra och minska risken för demens. Man tror att detta bland annat beror på att social aktivitet stimulerar den kognitiva förmågan. Du kommer att få delta i olika aktivitetsgrupper.

Digital minnesträning

Minnet behöver stimuleras genom tillräckligt utmanande hjärngymnastik. Du kommer att få delta i föreläsningar och få ett digitalt minnesträningsprogram som du gör på din dator eller surfplatta. Du som inte har egen dator/surfplatta kan få låna av oss och vi kan hjälpa dig med visst tekniskt stöd.

Individuell rådgivning

Du kommer att få individuell rådgivning i form av Motiverande samtal (MI), som är en samtalsmetod som stärker din motivation till förändring.

Kontroll av vaskulära riskfaktorer

Det finns livsstilsrelaterade faktorer så som högt blodtryck, högt blodsocker och höga blodfetter som vi kan påverka positivt med träning och rätt kost. Vi kommer att uppmuntra dig att kontrollera dina värden under programmet.

Vill du vara med?

Pilotprogrammet av Träna Hjärna! kommer starta i oktober 2021 och kommer att pågå i sex månader för att sedan utvärderas. Om du därefter önskar kommer du att ges förtur till det ordinarie programmet med uppstart hösten 2022.

Sista anmälningsdatumet är 12 september.

Anmälan till Träna hjärna!

Anmäl ditt intresse direkt här på vår hemsida eller hämta en blankett i receptionen i stadshuset.

Svar på om du blivit antagen till pilotprogrammet ges senast den 24 september 2021.

Ditt deltagande bidrar till forskning

Forskare på Karolinska Institutet kommer att bedriva forskning under pilotprogrammets gång. I och med ditt deltagande bidrar du till framtidens forskning av demensfrågor.

I genomförandet är vi stolta samverkanspartner med Karolinska Institutet och SATS Dalénum.

FINGER-studien

FINGER-studien (Finnish Geriatric Intervention Study to Prevent Cognitive Impairment and Disability) är en studie som genomfördes i Finland under ledning av professor Miia Kivipelto. Resultatet av studien visade tydligt att förändringar av olika livsstilsfaktorer kan förebygga minnesproblematik hos riskgrupper.

Kontakt
Till toppen av sidan