Lättläst

Lättläst

Skriv ut
Dela

Bostadsklagomål till Lidingö stad

Alla har rätt till en bra bostadsmiljö. Fastighetsägare har ett stort ansvar för hyresgästernas hälsa och har exempelvis skyldighet att mäta radonhalten och genomföra ventilationsmätningar kontinuerligt. Om det uppstår problem och störningar som fastighetsägaren inte tar sitt ansvar för kan du vända dig till Lidingö stad för att få hjälp.

Innan du gör ett klagomål

Innan du kontaktar staden för klagomål ska du ha kontaktat den som är ansvarig för problemet. Det är fastighetsägaren som ska utreda och åtgärda störningar i form av felaktig temperatur, fukt- och mögelskador eller buller från fastigheten. Bor du i en bostadsrätt vänder du dig till bostadsrättsföreningens styrelse.

Om det är någon granne eller ett byggarbete i området som stör dig så bör du också kontakta den som stör och meddela problemet, så att de får en chans att åtgärda det.

Tänk på att din anmälan blir en offentlig handling som tidningar, privatpersoner med flera kan ta del av.

Om du inte får hjälp

Om problemet kvarstår trots kontakt med fastighetsägaren eller den som stör, kan du höra av dig till oss på Lidingös miljö- och stadsbyggnadskontor. Du kan ringa eller mejla för att få råd och stöd. Du kan också skicka in klagomål via vår e-tjänst eller blanketten Anmälan av klagomål i bostad.

Blankett för anmälan av klagomål i bostadlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Anmäl klagomål i bostad via e-tjänstlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vad vi kan hjälpa dig med

För att miljö- och stadsbyggnadskontoret ska handlägga bostadsklagomål måste störningen klassas som olägenhet enligt miljöbalken.

Olägenhet är ett gammalt ord för stora brister och problem och är det ord som används för bostadsproblem i miljöbalken. En olägenhet är en störning eller brist i bostaden som är så stor att den påverkar din hälsa allvarligt. Den måste också vara en återkommande störning och inte bara temporär för att vara en olägenhet enligt lagen.

Till toppen av sidan