Läget på Lidingö med anledning av covid-19

Sevärdheter

Det har bott människor på Lidingö i över tusen år. Det finns gravar och runor som visar det.

För tvåhundra år sedan byggde man den första bron till Lidingö. Då var det mest bondgårdar på ön. Idag är det mest bostäder på Lidingö.

Elfviks gård

Längst ut på norra Lidingö ligger Elfviks gård. Där finns djur och de odlar växter. Det finns också en vacker park, en restaurang och ett kafé. Gården ägs av Lidingö stad, och du får gärna besöka gården.

Lidingö hembygdsförening ordnar en fest på Elfviks gård varje år. Föreningen Elfviks gård ordnar i september varje år en Elfviksdag. Har du några frågor om gården är du välkommen att höra av dig. Telefon-nummer och e-postadress ser du till höger.

Fjäderholmarna

Fjäderholmarna består av fyra öar. Där finns restauranger och museer. Det finns också en teater. I små affärer finns det hantverk att köpa.

Det går fort och lätt att åka färja till Fjäderholmarna.

Ta kontakt med Fjäderholmarnas information om du vill veta mer. Telefon-nummer ser du till höger.

Flöjtspelande ängel

Du har kanske sett att det står en staty på berget ovanför Lidingöbron. Statyn kallas Flöjtspelande ängel. Den är gjord av en konstnär som heter Carl Milles, som har ett eget museum på Lidingö: Millesgården. Du kan läsa mer om Millesgården på sidan Museum och gallerier.

Lidingö kyrka

Lidingö kyrka ligger på en liten kulle längst inne i Kyrkviken. Kyrkan är byggd för nästan fyrahundra år sedan. Några av målningarna i kyrkan är också så gamla. De som forskar om historia tror att innan kyrkan fanns, låg det en mindre kyrka på samma ställe.

Långängens gård

Långängens gård ligger i ett naturreservat. Där finns fina promenad-vägar och ett kafé. Intill gården finns gravar från vikingatiden. För sjuhundra år sedan ägdes gården av Heliga Birgittas son. Du kan göra utflykter till Långängens gård.

Lidingö stadshus

Lidingö stads stadshus är ritat av professor Sten Samuelsson. Det byggdes för snart fyrtio år sedan. Innanför dörrarna finns en stor hall med konst-utställningar. Utanför stadshuset står en skulptur som heter Samothrake. Den är gjord av Eric Grates.  

Kontakt

Elfviks gård
Enhetschef
Lennart Sund
181 90 Lidingö
Tel: 08-731 46 75
E-post: lennart.sund@lidingo.se

Fjäderholmarna
Fjäderholmarnas information
Tel: 08-718 01 00

Flöjtspelande ängel
Kultur- och fritidsförvaltningen
Tel: 08-731 30 00
E-post: kultur.fritid

Lidingö kyrka
Lidingö församling
Kvarnvägen 1
Box 1029
Tel: 08-636 56 00
Fax: 08-636 56 40
E-post: lidingo.forsamling

Långängens gård
Ekholmsnäsvägen
181 41 Lidingö
Tel: 08-766 34 60
E-post: info@langangensgard

Lidingö stadshus
Stockholmsvägen 50
Tel: 08-731 30 00
Fax: 08-731 46 74
E-post: lidingo.stad

Till toppen av sidan