Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Hemtjänsten anpassar sig i coronatider

Hemtjänsten är en av stadens verksamheter där personalen inte kan arbeta hemifrån. I dessa speciella tider är vi noga med hygienen och att hålla avstånd, allt för att kunna fortsätta finnas där för de som behöver hjälp i hemmet.

Kvinna tittar ut från sin ytterdörr och ler mot en besökande person från hemtjänsten.

Foto: Micke Lundström

Katarina Ström är chef för hemtjänsten i Torsvik, Rudboda och Nattgruppen. Hon menar att utmaningen nu handlar främst om att se till att på bästa sätt skydda våra äldre, som är en skör grupp på flera sätt.

– Hemtjänsten är en fascinerande verksamhet på så sätt att den alltid rullar på. Det finns inte en dag då vi inte måste vara i gång för våra kunder. Vi måste samtidigt se till att vi minskar risken så mycket vi kan för att kunder och personal inte ska bli sjuka, säger hon.

Basala hygienrutiner

Hemtjänsten i Lidingö stad följer riktlinjer från Socialstyrelsen, Vårdhygien Stockholm samt Folkhälsomyndigheten avseende i vilka situationer man ska använda skyddsutrustning.

– Varje gång vi kliver in i någons hem exponerar vi den personen för risk att bli smittad. Mycket av vårt arbete handlar därför om att tillsammans med kunden se över vad som är mest akut och viktigt att göra just nu under rådande omständigheter. Hur gör vi för att minska risken för många besök och av flera olika personal. Men det är lika viktigt att säkerställa att personal med förkylningssymptom inte går till jobbet utan stannar hemma tills de är symptomfria.

Har du varit med om något liknande tidigare?

– Nej detta är en helt ny situation. Jag har arbetat som chef inom hemtjänsten i 20 år och har aldrig tidigare varit med om något liknande, säger Katarina Ström.

Har personalen skyddsutrustning när de arbetar hemma hos kunderna?

– Det finns rutiner för vilken skyddsutrustning vi ska ha och vi följer detta noga. Det beror på arbetsmoment och situation. Den basala handhygienen är grunden. Tvättar vi oss med tvål och vatten, desinficerar oss med handsprit, har arbetskläder och håller avstånd kommer vi otroligt långt. Vi använder handskar, plastförkläde, heltäckande ansiktsvisir samt i vissa situationer även munskydd. Men grunden måste alltid vara den basala handhygienen.

Personalen arbetar utifrån riktlinjen att om det inte finns någon misstanke om smitta behövs det ingen skyddsutrustning.

– Däremot om vi har misstänkt eller konstaterad smitta hos någon av våra kunder, följer vi gällande rutiner utifrån vilka arbetsmoment som ska utföras, säger hon.

Symptomfria i minst 48 timmar

Personal som känner minsta förkylningssymptom ska vara hemma och vara symptomfria i minst 48 timmar innan de återvänder till arbetet. Personalen byter dessutom arbetskläder minst en gång per arbetspass.

– Hemtjänsten i Lidingö stad gör ett fantastiskt arbete. Jag är otroligt stolt att vi har en sådan fin omsorg trots dessa tuffa coronatider. Det är otroligt viktigt att vi kan fortsätta utföra vårt arbete hos våra kunder. Det är många som kan fortsätta bo kvar hemma tack vare att vi finns och kan hjälpa dem. Trots allt är det ofta bäst att kunna bo kvar hemma där man oftast känner sig mest trygg, säger Katarina Ström.

Verksamheten har haft en god personaltillgång även under denna kritiska period då man kunnat låna in personal från andra verksamheter såsom bland annat dagverksamheten.

– Vi har även fått tillgång till rekryterad personal från den tillfälliga Bemanningspoolen, dit personer som av olika skäl haft möjlighet har kunnat anmäla sig till att under en period kunna arbeta inom äldreomsorgen, säger hon.

Till toppen av sidan