Lättläst

Lättläst

Skriv ut
Dela

Unga entreprenörer visade upp sig

För femte i året rad hölls i går den årliga entreprenörsmässan inom Ung företagsamhet i Stadshuset. Ett 30-tal UF-företag (ung företagsamhet) från Hersby gymnasium fanns på plats för att visa upp sina företag och produkter.

UF-företaget Hjärtstark UF framför sin monter med röda ballonger på den årliga entreprenörsmässan i Stadshuset

Hjärtstark UF var ett av alla UF-företag från Hersby gymnasium som presenterade sig på årets entreprenörsmässa. Hjärtstark UF fick också pris i kategorin "Bästa hållbarhet"

En strid ström av besökare kom till Stadshuset för att köpa julklappar och mingla runt bland årets UF-företag. Mässan invigdes av Amelie Tarschys Ingre (L) – ordförande i utbildningsnämnden och bjöd på brett utbud av produkter, många med en koppling till hållbarhet. Alltifrån hållbar skidvalla, hemgjord granola och en återanvändbar och hopfällbar to-go kaffekopp till miljösmarta solglasögon skapade med 3D-teknik och en målarbok för barn som ett alternativ till surfplattan.

─ Vi har länge sagt att entreprenörsmässan blir lite bättre för varje år och så är det verkligen även i år. Ung företagsamhet och entreprenörskap är något vi jobbat med i många år här på Lidingö och jag slutar aldrig att imponeras av våra unga entreprenörers idérikedom och starka driv, säger Anders Nordén, förstelärare i företagsekonomi på Hersby gymnasium.

Som en final på mässan delade UF-juryn, som består av representanter från staden och näringslivet, ut priser inom kategorierna bästa affärsidé, bästa hållbarhet och bästa affärsmodell. Se juryns motiveringar nedan.

Vinnare på årets entreprenörsmässa

Priset för ”Bästa Affärsidé” går till LaceUp UF- Juryns motivering

”När själva produkten blir varumärket och dessutom visar bärarens identitet knyter man ihop affärsidén. Lägg till hållbarhetstanken och återanvändning av slaggprodukter så vet vi att det är rätt. Allt sammanfattas så exakt med tag linen: ”Don’t waste them, just lace them”.

Priset för ”Bästa hållbarhet” går till Hjärtstark UF - Juryns motivering

”Att som företag ha ett hållbart engagemang är idag livsavgörande på många plan. Med ett stort engagemang för att sprida kunskap och få oss att agera och med en tydlig vilja att göra skillnad driver de sitt UF företag. De visar vägen och får oss på ett övertygande sätt att förstå att vi behöver vara hållbara inåt för att kunna vara hållbara utåt i en tid då hälsa och välmående är mycket centralt. Vad kan vara viktigare än ett hjärta som är starkt?”

Priset för ”Bästa affärsmodell” går till WeCreate UF - Juryns motivering

”Priset för ”Bästa affärsmodell” går till ett UF-företag som ligger helt rätt i tiden. Med en tydlig vision och målsättning har det här företaget riktat in sig på en målgrupp som är särskilt utmärkande för Lidingö och som har ett stort behov av utveckling inom området. En väl genomtänkt affärsplan som inkluderar både intern och extern kommunikation kommer att kunna hjälpa målgruppen att nå ut med sina egna unika idéer, röster och berättelser.
Vi i juryn ser fram emot att följa UF-företagets resa till att bli ett etablerat företag i Stockholmsregionen som bidrar till småföretagens digitala marknadsföring.”

UF-juryn består av: Matias Palm-Jensen (ordförande) Malin Rosenqvist, Agneta Setterwall och Fredrik Westerman.

På Lidingö stads instagramkonto finns fler bilder från mässan.

Till toppen av sidan