Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Fortsatt arbete mot trängsel

Lidingö stad arbetar fortsatt hårt med att kontrollera så att det inte förekommer trängsel på lokala serveringsställen. Inte minst med tanke på reglerna kring max åtta personer i ett sällskap. De klagomål som kommer in följs alltid upp med berörd ägare.

Miljö- och stadsbyggnadskontoret ser att de lokala serveringsställena på Lidingö generellt är bra på att ta ansvar och säkerställa att man kan hålla avstånd.

Gör kontroller

Staden gör kontroller på restauranger, caféer, kursgårdar och liknande. Både vid lunch och kvällstid. Vi har också skickat ut skriftlig information till samtliga av de här verksamheterna om vilka regler som gäller, extra information har skickats till de verksamheter som planerar att ha julbord.

Hur tycker du generellt att ägarna och Lidingöborna hanterar restriktionerna för att undvika trängsel nu?

– Jag upplever att restaurangägare på Lidingö vill göra rätt och förhindra trängsel. De har flyttat bord, satt upp skyltar och tejpmarkeringar och vissa har börjat sälja mer online eller erbjuder hemkörning. De anpassar sig efter nya regler som kommer, som till exempel nyligen när det infördes en regel om att det får sitta max åtta personer vid ett bord, säger Carina Holm, miljö- och hälsoskyddsinpektör på Lidingö stad.

De flesta gäster följer reglerna

För en del ägare är det inte så svårt att leva upp till kraven om att förhindra trängsel, eftersom de inte har så många gäster nu på grund av de restriktioner som finns.

– Det verkar som om de flesta gästerna följer de regler som finns, men det finns även de som inte bryr sig om att hålla avstånd, och till och med är otrevliga både mot andra gäster och mot personal, säger Carina Holm.

Alla klagomål följs upp

Staden har hittills under coronapandemin fått in en del klagomål kring trängsel. De klagomål som kommer in följs sedan upp.

– Det kom många fler under våren och i början av sommaren, men inte så många nu under hösten. Vi följer upp alla klagomål som kommer in, antingen med ett besök på plats eller via telefonkontakt med verksamhetsansvarig. Den berörda verksamheten får alltid information om att vi har tagit emot klagomål. Den som lämnar in ett klagomål får återkoppling från oss vid önskemål, säger Carina Holm.

Vad är viktigt att tänka på framöver för Lidingöbor och restaurangägare?

– Vi lever mitt i en pandemi. Fortsätt att hålla avstånd och tvätta händerna. Och stanna hemma om du inte är frisk!

Till toppen av sidan