Läget på Lidingö med anledning av covid-19
Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Coronasäkra lösningar i den lokala julhandeln

Julhandeln är i gång för fullt på Lidingö och företagarna gör allt i sin makt för att på olika sätt fortsätta locka kunder på ett coronasäkert sätt. Och det finns hopp om framtiden.
– Vi är fast beslutna att fortsätta utveckla Lidingö centrum med ett än mer varierat utbud, säger centrumchef Maria Hall-Person.

Röd julgranskula hänger i julgran

Att hålla igång den lokala handeln under en pandemi är en svår balansgång. Handlarna vill ge Lidingöborna så god service som möjligt samtidigt som de satsar allt på att följa de restriktioner och råd som gäller.

– Vi arbetar därför vidare med att påminna om den gratis hemkörning våra kunder har erbjudits i princip hela pandemi-perioden med hjälp av Näringslivsbilen. Hemkörningstiderna utökas till fem dagar i veckan under måndag till fredag under december och vi tittar nu på möjligheten att även erbjuda kunder att shoppa med hjälp av en personal shopper, tomtejouren, enligt först-till-kvarn principen. Allt för att undvika trängsel, säger Maria Hall-Person.

Besök första och sista timmen

En fördel är att Lidingö centrum är ett utomhuscentrum så att de som driver verksamheter där i möjligaste mån kan ordna köer med avstånd ute i den friska luften. För att underlätta handlarnas vardag, och samtidigt undvika trängsel, finns några saker att tänka på, så som att hämta ut paket direkt när det är framme hos ombudet och inte vänta flera dagar.

– För våra kunder kan vi även tipsa om att utnyttja första eller sista timmen under våra öppettider att handla på. Då är det vanligtvis som minst kunder i centrum. En annan rekommendation är att man inte åker och handlar i par eller hela familjer utan att man utser en person som handlar till hela hushållet. Och så måsta man förstås stanna hemma vid minsta lilla symptom på förkylning eller sjukdom, säger Maria Hall-Person.

Viktig roll i kristider

Hon menar att Lidingö centrum spelar en mycket viktig roll som ö-kärna inte minst i kristider.

– Under våren kunde vi konstatera att antalet besökare ökade. Lidingöborna åkte till Lidingö centrum för att uträtta sina vardagsärenden och de har under den här tiden även tagit sig tid att botanisera i den mix av tjänster av olika slag, butiker och restauranger vi erbjuder i bästa tänkbara serviceanda. Något vi märker att våra kunder verkligen uppskattar, säger hon och fortsätter:

– Vi är därför fast beslutna att fortsätta att utveckla Lidingö Centrum med ett än mer varierat utbud och att, när pandemin klingar av, även stärka centrumets funktion som mötesplats allt mer. Våra kunder verkar vara glada över att vi finns att tillgå på ön och att de därmed lättare kan hålla sig hemma och handla lokalt. Det finns betydligt mer att välja på hos oss än man kanske tror vid första anblicken.

Intervjuat över 100 företagare

Katarina Palmstierna är ordförande i Lidingö näringsliv. Hon har intervjuat över 100 lokala företagare under pandemin och lyssnat på deras historier.

– Vi har lite fler konkurser än vanligt, men inte mycket med tanke på den stora mängd företag vi har på ön, cirka 7000 totalt. Företagarna har planerat för en tuff höst och vår och kommer att kämpa in i det längsta. De har laddat med en massa coronaanpassade julklappar, säger hon.

Restauranger, konferensgårdar och små konsultföretag har det svårast, men alla hoppas på att de kommer att överleva.

– Jag är inte så orolig, är det någonstans i Sverige som det kommer att bli en någorlunda bra julhandel så är det här på Lidingö. Företagarna har på under denna tid byggt nära relationer till sina kunder samtidigt som Lidingöborna är lojala och handlar lokalt, säger Katarina Palmstierna.

Fortsätt ta ditt ansvar

Hon menar att alla gemensamt måste fortsätta hjälpa till och ta sitt ansvar för att minska smittspridningen.

– Vi måste påminnas om det överallt och hela tiden i butiker, på restauranger, i möten och så vidare.

Vilka råd vill du skicka med till Lidingöborna som vill fortsätta stötta den lokala handeln?

– Kära Lidingöbo! Handla alla julklappar på ön, inte bara i butikerna utan även på företagens websidor. Köp presentkort och låt Näringslivsbilen skicka hem klapparna till dig. Du kan hjälpa många företag på ön att överleva tills bättre tider kommer. Tänk på att julen är företagens bästa säljtillfälle och stora delar av intäkterna kommer från december, säger Katarina Palmstierna.

Till toppen av sidan