Skriv ut
Dela

Gångsätra utegym

Utegymmet ligger utmed Hälsans stig i anslutning till lekplatsen vid kolonilotterna i Gångsätra.

Tanken är att det ska vara lätt att stanna till och träna en stund för alla som har vägarna förbi, kanske i samband med promenaden, joggingrundan eller efter jobbet.

Så fungerar redskapen

Vid utegymmet finns tre olika typer av redskap med totalt åtta stationer, två benpressar, en bröstpress och en för så kallade ryggdrag. Redskapen är enkla att använda och gjorda för att passa både äldre och yngre. Nedan hittar du en beskrivning av hur de olika redskapen fungerar.

Benpress:

För att träna rörlighet och styrka i benen.

1. Sätt dig tillrätta.
2. Placera fötterna så högt upp på fotplattorna som möjligt för att få en bra vinkel i knät.
3. Skjut ifrån med benen och håll emot på tillbakavägen.

Bröstpress:

För att träna rörlighet och styrka i armar, axlar och bröstmuskler.

1.  Sätt dig tillrätta.
2. Ta tag i handtagen. Skjut dem ifrån dig och håll emot på tillbakavägen. Stanna till i startläget innan du pressar handtagen framåt igen.

Tips! Övningen blir lättare om du sätter förtterna i marken och tyngre om du lyfter upp dem.

Ryggdrag:

För att träna tränar rygg- och armmuskler.

1. Sätt dig tillrätta.
2. Ta tag i handtagen. Dra dem nedåt (du drar då dig själv upp) och håll emot på tillbakavägen.

Tips! Rygg och armar tränas oavsett handgrepp men om du håller handflatorna framåt i stället för emot varandra minskar du belastningen på överarmsmuskeln. Vill du göra övningen tyngre lyfter du på fötter och ben så att de inte nuddar marken.

Här ligger gymmet

Utegymmet ligger utmed Hälsans stig i anslutning till lekplatsen vid kolonilotterna i Mosstorp i Gångsätra.

Till toppen av sidan