Läget på Lidingö med anledning av covid-19
Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Fritidskurser KomTek

Nu går det att anmäla sig till höstens kurser på KomTek. Den här terminen erbjuder vi mycket nytt och spännande som vi inte haft tidigare. Kika på kursutbudet och anmäl dig i StudyAlong.

Barn vid spelplan.

Våra kurser

Årskurs 1–3:

Börja på KomTek

Tisdagar klockan 17.45–19.00, vecka 38–43, årskurs 1–3

I den här kursen får du möjlighet att testa det mesta som finns i vår verkstad genom kluriga små projekt som vi bygger tillsammans. Vi använder många olika verktyg och lär oss både vad de heter och hur de används. Tillsammans tränar vi på att använda och återvinna material på rätt sätt när vi bygger olika mekanismer.

Magiska monster

Onsdagar klockan 17.45–19.00, vecka 38–43, årskurs 1–3

I den här kursen skapar vi monster som genom enkel mekanik blir magiska! Du får undersöka hur vevaxlar bidrar till rörelser och hur ett monster kan balansera så länge som möjligt. Vi använder många olika verktyg och tekniker för att sammanfoga material till våra monster.

Lego WeDo 1

Måndagar klockan 17.45–19.00, vecka 38–43, årskurs 1–3

Här bygger vi och skapar med Lego. Vi får legot att röra på sig med hjälp av motorer som styrs med det program vi har gjort på datorn. Vi använder rörelsesensorer och vippsensorer för att göra det ännu mer spännande.

Nyfiken på programmering

Tisdagar klockan 17.45–19.00, vecka 38–43, årskurs 1–3

Här får du som är nyfiken ta de första stegen in i programmeringens värld. Du får lära dig hur du styr robotar med kommandon och får dem att ta sig från en punkt till en annan. Vi testar till exempel att programmera varandra runt i rummet och utforska spännande programmeringsappar.

Bygg ett minilandskap

Måndagar klockan 17.45–19.00, vecka 45–50, årskurs 1–3

På den här kursen har du möjlighet att skapa ett fantasifullt minilandskap. Vi designar, ritar, målar och bygger. Vi skapar saker med rörliga delar och med utgångspunkt i enkel mekanik. För det behöver vi borra, såga, fila, slipa, klippa, spika, skruva och limma med mera.

Fixa trixa

Onsdagar klockan 17.45–19.00, vecka 45–50, årskurs 1–3

Vi skapar saker med rörliga delar. Utgångspunkten är enkel mekanik och olika material som fogas samman med olika tekniker. Du får undersöka hur till exempel friktion och tyngdpunkt kan påverka en rörelse och hur hävstången kan underlätta den. Du får trixa med verktyg och fixa ihop saker som rör sig på ett eller annat sätt.

Testa programmering

Måndagar klockan 17.45–19.00, vecka 45–50, årskurs 1–3

På den här kursen har du möjlighet att experimentera med programmering. Du får testa att styra och programmera olika robotar, både verkliga och på iPads. Du får även chans att skapa din egna interaktiva berättelse med hjälp av programmering.

Årskurs 2–4:

Bygg ditt mini-drömrum

Måndagar klockan 17.45–19.00, vecka 38–43, årskurs 2–4

På den här kursen får du möjlighet att skapa och bygga ett mini-rum. Vi planerar, skissar och designar det efter egna ideer. Vi sammanfogar, borrar, sågar, filar, klipper, spikar, målar och annat som behövs. Under kursen får du möjlighet att med enkel mekanik hitta på smarta lösningar till ditt mini-rum. Kanske genom pneumatik eller behöver ditt rum en lysdiod som lampa?

Bygga brädspel

Onsdagar klockan 16.00–17.15, vecka 38–43, årskurs 2–4

På den här kursen har du möjlighet att bygga dina egna spännande brädspel! Du får reflektera över design och funktion och skapa spel som går att spela ensam eller tillsammans med andra. Vi jobbar delvis i Tinkercad, men kommer också att limma, såga, måla och hitta på kluriga lösningar som är möjliga i vår verkstad för att skapa spännande spel.

Utforska programmering

Onsdagar klockan 17.45–19.00, vecka 38–43, årskurs 2–4

På den här kursen har du möjlighet att utforska din kreativitet i programmeringens värld. Vi skapar, målar och designar med hjälp av programmering och olika robotar. Vi bygger banor till roboten, som du kan testköra. Du kanske kan få roboten att dansa!

Skapa animerad film

Tisdagar klockan 17.45–19.00, vecka 45–50, årskurs 2–4

På den här kursen utforskar vi filmskapande och skapar animerad film med hjälp av surfplattor och tekniken stop-motion. Tillsammans i grupper skapar vi scenografier och figurer till filmerna. När filmmaterialet är färdigt, är det dags för redigering och ljudläggning av filmen.

Lego WeDo 2

Tisdagar klockan 17.45–19.00, vecka 45–50, årskurs 2–4

Vi bygger, utforskar och skapar med Lego WeDo 2.0. Vi får legot att röra sig med hjälp av motorer som styrs av det program du skapar. Vi använder sensorer för att göra det ännu mer utmanande.

Årskurs 3–6:

Ön

Onsdagar klockan 16.00–17.15, vecka 45–50, årskurs 3–6

I den här kursen får du fundera på design och problemlösning! Tillsammans bygger vi en modell av en värld på en öde ö. Där behövs hus, broar, fordon och andra kluriga lösningar. Vi designar bland annat i Tinkercad och tar hjälp av både laserskärare och vår egen påhittighet.

Skapa digital musik

Onsdagar klockan 17.45–19.00, vecka 45–50, årskurs 3–6

Här får du som är nybörjare chansen att skapa ditt eget musikarrangemang, lära dig lite om hur en låt är uppbyggd och hur man får övergångar att låta bra. Du får lära dig inspelningsteknik, programmet Garageband och andra musikappar. Vi testar på iRig och att dj:a med appar som "djay free" och "pacemaker".

Programmera mera

Tisdagar klockan 16.00–17.15, vecka 45–50, årskurs 3–6

Gillar du programmering och vill programmera mera? Då är den här kursen något för dig. Vi bygger och jobbar med robotar på olika sätt med Lego Spike, Micro:Bit och Strawbees. Programmera det du har byggt och få det att röra sig!

Årskurs 4–9:

Designa egna smycken

Måndagar klockan 16.00–17.15, vecka 38–43, årskurs 4–9

I denna kurs får du reflektera över design och funktion och skapa dina egna smycken. Vi arbetar med det som finns i vår verkstad och kommer att arbeta med olika material som trä, betong, plast, lera och lysdioder. Vi designar i Tinkercad på datorn, men kommer också att limma, måla och gjuta för att skapa spännande och personliga smycken.

Testa 3D-skrivaren

Tisdagar klockan 16.00–17.15, vecka 38–43, årskurs 4–9

Här använder vi programmet Tinkercad och i det får du bygga ett eget 3D-objekt från grunden. Kursen ger en inblick i 3D-modellering och förståelse för metoden, inställningar och tekniken. Du skriver sedan ut dina föremål på en 3D-skrivare.

Scratch

Måndagar klockan 16.00–17.15, vecka 38–43, årskurs 4–9

På den här kursen programmerar vi i Scratch. Du får möjlighet att skapa egna dataspel och designa din egen spelfigur och om den ska springa, hoppa och eller flyga. Du väljer själv hur spelen ska se ut och vad de ska handla om.

Innovation och design

Måndagar klockan 16.00–17.15, vecka 45–50, årskurs 4–9

Kursdeltagarna får möjlighet att arbeta kreativt med lösningar och idéer kring olika problem som vi presenterar. Vi skapar, designar och konstruerar analogt och digitalt samt använder de verktyg och maskiner som finns i verkstan.

Årskurs 5–9:

Designa som en arkitekt

Måndagar klockan 16.00–17.15, vecka 45–50, årskurs 5–9

Vi diskuterar arkitektur och hur man bygger och konstruerar hus.Vi designar, ritar och skapar digitalt i både stor och liten skala. Kanske kan du skapa ett enormt slott eller en liten välplanerad lägenhet. Vi inreder och möblerar det vi skapat.

Skapa som en YouTuber

Onsdagar klockan 16.00–17.15, vecka 45–50, årskurs 5–9

Vi undersöker vad som krävs för att bli en YouTuber. Vi testar tekniken bakom kameran i filmskapandet. Du kommer att få arbeta med filmredigering i olika program och vi tittar på vilka filformat som används, hur man lägger upp filmer och hur man skapar en kanal.

Klädlabbet

Tisdagar klockan 16.00–17.15, vecka 45–50, årskurs 5–9

På den här kursen får du möjlighet att ge både nya och gamla saker nytt liv och nytt utseende. Vår skärmaskin ger dig möjlighet att skära ut din egengjorda design för att sedan stryka fast på en tygväska, t-shirt, ett par jeans eller något annat som du tar med dig hemifrån. Du kan också rita och designa unika kort och skyltar eller varför inte ett helt eget klistermärke.

Årskurs 6–9:

Pythonprogrammering

Onsdagar klockan 16.00–17.15, vecka 38–43, årskurs 6–9

Den här kursen är för dig som har testat att programmera tidigare och för dig som gillar det. Du får möjlighet att diskutera och träna på problemlösning i programmeringsspråket Python. Vi jobbar också med felsökning, förbättringar och hur vi letar efter buggar i koden.

Registering och kostnader

Registrera konto

För att kunna ställa sig i kö till någon av kursplatserna, behöver du som målsman registrera ett konto.

Registrera förälder/vårdnadshavarare, StudyAlong webbportal Länk till annan webbplats.

Kursupplägg

Terminen är uppdelad i två perioder med lite olika kursutbud. Alla kurser har sex sammankomster och en avslutande vernissage samma vecka som sista kurstillfället. Erbjuder vi kursen båda perioderna så blir ansökan automatiskt för båda perioderna och då erbjuder vi plats på någon av dem.

Erbjudande om plats via e-post eller sms

Du ställer ditt barn i kö. Om ditt barn får plats på sökt kurs, så kommer du att få ett erbjudande om platsen via e-post eller sms. Det erbjudandet behöver du tacka ja till.

Avgift

Avgiften för varje kurs är 500 kronor. Vi reserverar oss för eventuella ändringar.

Anmälan i StudyAlong

Till toppen av sidan