Lättläst

Lättläst

Skriv ut
Dela

Strax dags för vinterdäck

1 december till 31 mars behöver du vinterdäck på bilen. En generell tumregel är att om du har en modern bil med antisladd kan du köra dubbfritt. Har du en gammal bil utan antisladd bör du ha dubbdäck, är Trafikverkets tips.

Bildäck med frost på

Krav på vinterdäck 1 december till 31 mars

Bilen måste ha vinterdäck – dubbade eller odubbade – mellan den 1 december och 31 mars om det är vinterväglag. Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen, vägrenens väglag räknas också.

Kraven om vinterdäck gäller både tunga och lätta fordon, även utlandsregistrerade. Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid. Källa: Transportstyrelsen.länk till annan webbplats

Guide för att välja vinterdäck

Inga däck har perfekt grepp på alla sorters väglag.

Det viktigaste är körsätt och hastighet, att du har antisladdsystem (som finns i alla moderna bilar), vinterdäck av hög kvalitet och med bra mönsterdjup, och att de bästa däcken sitter bak.

Valet av dubbade eller dubbfria däck måste anpassas till det underlag du brukar köra på och den bil du har. Här är några saker att tänka på:

  • På rå is och hård snö har dubbade däck och dubbfria däck för nordiska förhållanden likvärdiga egenskaper.*
  • På våt is har dubbdäck något bättre egenskaper än dubbfria däck för nordiska förhållanden.*
  • På lös snö har dubbfria däck något bättre egenskaper än dubbdäck.*
  • Dubbfria vinterdäck kan sättas på tidigare på säsongen, vilket gör att du är rustad för vinterväglag när den första halkan kommer.
  • De bästa däcken ska sitta bak.

* Källa: STRO, The Scandinavian Tire & Rim Organization, Trafikverkets webbplats.länk till annan webbplats

Dubbfria däck ger bättre luftkvalitet eftersom dubbade vinterdäck river loss små partiklar från asfalten. Partiklarna påverkar luftvägarna hos barn, astmatiker och personer med lungsjukdom. Dubbfria däck orsakar mindre mängd partiklar i luften, och är ur det perspektivet ett bättre val. Källa: Trafikverket.länk till annan webbplats

Till toppen av sidan