Idrott och Hälsa

Skolans idrottsundervisning är till för att ge alla elever tillfälle till fysisk aktivitet och för att stimulera intresset för motion även på fritiden.

Det är väldigt viktigt att barnen får uppleva glädjen och lusten i att röra sig. Det är lika viktigt att barnen får träna sin motorik. Har man koll på sin kropp, så att det till exempel inte går åt energi för att hålla balansen, ökar förutsättningarna för övrig inlärning.

Så här når vi målen

Det här gör vi för att nå kursplanens mål i ämnet idrott och hälsa:

  • arbetar på ett lekfullt sätt för att lära oss de motoriska grundformerna: åla, krypa, gå, springa, hoppa, hänga, stödja, klättra, rulla, kasta och fånga
  • tränar rörelser till musik
  • tränar orientering i gymnastiksal och på skolgård
  • tränar att hålla givna spelregler och spela schysst (fair play)
  • betonar vikten av uppvärmning och att hålla sig till ordningsregler
  • har utedagar där vi bland annat lär oss om enkel friluftsteknik och allemansrätten

Bra att tänka på

Lämplig klädsel på lektionen kan vara tights, shorts och T-shirt.  Elever med långt hår kan använda pannband eller tofs för att inte skymma sikten. De behöver också ha med sig handduk, tvål och  rena underkläder att ta på efter duschen.

Aktiviteter på olika arenor

Vi har aktiviteter på andra platser än i skolan. Förutom våra "vanliga" utedagar i naturen brukar vi åka skridskor eller friidrotta på Lidingövallen. Vi brukar också försöka åka längdskidor när vädret tillåter.
 
Du är välkommen att höra av dig till idrottsläraren om du undrar över något eller om det finns något speciellt du vill idrottsläraren 
ska känna till om ditt barn, till exempel problem med syn, hörsel, allergi eller astma. Du är också varmt välkomna att besöka idrottslektionerna.

Kontakt

Idrottslärare
Jenny Loding
Tel: 08-731 36 38
E-post: jenny.lodin

Idrottslärare
Sofia Jones
Tel: 08-731 36 38
E-post: sofia.jones

Till toppen av sidan