Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Lösningar för våra leverantörer

För att underlätta för våra leverantörer har vi tagit fram några olika lösningar för att kommunicera e-faktura med oss. Beroende på hur era förutsättningar ser ut finns två olika alternativ:

  • Leverantör med eget system för EDI-fakturor (fulltext) eller Svefakturor
  • Leverantör som saknar system för att framställa elektroniska fakturor

Vill ni börja skicka e-faktura eller har ni frågor, kontakta oss, e-post: Upphandlings och e-handelsenheten

Leverantör med eget e-fakturasystem

Vi använder den standard som finns inom offentlig verksamhet i Sverige som kallas för SFTIlänk till annan webbplats (Single face to industry), och främst SFTI:s Svefaktura länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönstereller fulltextfaktura.

Vi samarbetar med VAN-leverantörerna Itella och Edi Solution för distribution av e-fakturorna till oss. Itella och Edi Solution har samarbetsavtal med flera andra VAN-tjänster.

Kontakta oss så får vi diskutera en lämplig lösning, e-post: Upphandlings och e-handelsenheten

Leverantör utan eget e-fakturasystem

Leverantörer som saknar e-fakturasystem kan välja mellan två olika alternativ:

  1. Virtuell skrivare
    För er som inte har en färdig lösning för att producera e-faktura finns ett enkelt verktyg, en så kallad virtuell skrivare. Den virtuella skrivaren gör om fakturautskriften till en elektronisk fakturafil.

Det finns flera företag som arbetar med virtuella skrivare och som förmedlar e-fakturan vidare till kunden. Tjänsten kostar olika mycket beroende på vilket företag man anlitar. Ett prisexempel är cirka 1 100 kronor/år.

  1. Stadens fakturaportal
    Det andra alternativet är att ni använder vår kostnadsfria fakturaportal, för att registrera och skicka era fakturor elektroniskt.

Kontakta oss så får vi diskutera en lämplig lösning, e-post: Upphandlings och e-handelsenheten

 

Till toppen av sidan