Lösningar för våra leverantörer
För att underlätta för våra leverantörer har vi tagit fram några olika lösningar för att kommunicera e-faktura med oss. Beroende på hur era förutsättningar ser ut finns två olika alternativ:
- Leverantör med eget system för EDI-fakturor (fulltext) eller Svefakturor
- Leverantör som saknar system för att framställa elektroniska fakturor
Vill ni börja skicka e-faktura eller har ni frågor, kontakta oss, e-post: Upphandlings och e-handelsenheten
Leverantör med eget e-fakturasystem
Vi använder den standard som finns inom offentlig verksamhet i Sverige som kallas för SFTI (Single face to industry), och främst SFTI:s Svefaktura
eller fulltextfaktura.
Vi samarbetar med VAN-leverantörerna Itella och Edi Solution för distribution av e-fakturorna till oss. Itella och Edi Solution har samarbetsavtal med flera andra VAN-tjänster.
Kontakta oss så får vi diskutera en lämplig lösning, e-post: Upphandlings och e-handelsenheten
Leverantör utan eget e-fakturasystem
Leverantörer som saknar e-fakturasystem kan välja mellan två olika alternativ:
- Virtuell skrivare
För er som inte har en färdig lösning för att producera e-faktura finns ett enkelt verktyg, en så kallad virtuell skrivare. Den virtuella skrivaren gör om fakturautskriften till en elektronisk fakturafil.
Det finns flera företag som arbetar med virtuella skrivare och som förmedlar e-fakturan vidare till kunden. Tjänsten kostar olika mycket beroende på vilket företag man anlitar. Ett prisexempel är cirka 1 100 kronor/år.
- Stadens fakturaportal
Det andra alternativet är att ni använder vår kostnadsfria fakturaportal, för att registrera och skicka era fakturor elektroniskt.
Kontakta oss så får vi diskutera en lämplig lösning, e-post: Upphandlings och e-handelsenheten