Support Vklass - förskola

Vklass är de kommunala förskolornas plattform för kommunikation.

Support

För hjälp med de olika funktionerna i Vklass finns flera resurser för dig som vårdnadshavare.

Om Vklass visar felaktiga uppgifter

Om Vklass visar felaktiga eller ofullständiga uppgifter om dig eller ditt barn eller om det är något annat fel, ber vi dig beskriva felet i formuläret nedan och skicka in det till oss.

Driftinformation – Vklass

Ibland förekommer störningar i tjänsten (både webb och app) eller att Vklass ligger helt nere och därmed är oåkomligt.

Driftinformation, Vklass webbplatslänk till annan webbplats.

Inloggning – Vklass på webben

Du som vårdnadshavare loggar in via Skolwebben med Mobilt BankID eller annan e-legitimation.

Logga in i Vklasslänk till annan webbplats

OBS! Du kan inte logga in med användarnamn/lösenord på webben.

Det går tyvärr inte att logga in i Vklass via webbläsaren Internet Explorer. Vi rekommenderar PC-användare att använda till exempel Google Chrome eller Microsoft Edge istället.

Om du har problem att logga in:

  1. töm din webbläsares cache eller pröva med en annan webbläsare
  2. om du har möjlighet: pröva med en annan dator/surfplatta
  3. Om du har fortsatt problem med inloggningen på webben gör du en felanmälan.

Problem att logga in med e-legitimation, felanmälan

Inloggning – Vklass app

Hämta nytt lösenord för Vklass

Verifiera det utskickade lösenordet.

I appen kan du logga in med Mobilt BankID eller med användarnamn och lösenord.

Mobilt BankID

  1. Välj "Logga in med SSO".
  2. I nästa steg väljer du "Lidingö stad" och "Lidingö e-login för vårdnadshavare".

Användarnamn och lösenord

Om du är helt ny användare eller glömt lösenordet går du till Vklass webbplats och följer instruktionerna.

Glömt lösenordet, användarnamnet eller är helt ny användare, Vklass webbplatslänk till annan webbplats

Du väljer om inloggningsuppgifterna ska skickas per mejl eller som sms utefter de kontaktuppgifter du har registrerat i Vklass.

Det utskickade lösenordet måste verifieras på webben innan det fungerar.

Du kan ändra både användarnamn och lösenord i appen via "Inställningar" (uppe i högra hörnet).

Problem med Vklass app

Om du har problem med Vklass app, pröva nedanstående åtgärder i turordning innan du felanmäler via formuläret nedan:

  1. Kolla alltid att du har den nyaste versionen av appen.
  2. Stäng av mobilen helt och starta den igen.

iPhone

Avinstallera appen. Stäng av mobilen helt och starta den igen. Installera appen på nytt.

Android

Gå in på Inställningar, Appar, Vklass, Rensa data/cache. Om inte det fungerar, ta bort appen och installera den igen.

Har du fortfarande problem, gör en felanmälan i formuläret längst ner på sidan.

Jag får inte e-post från förskolan

Förskolorna använder Vklass för att skicka ut information till vårdnadshavare. Om du inte fått e-post från skolan, kontrollera om meddelandet kan ha hamnat i din skräppost. I sådana fall måste du i ditt e-postprogram ange att e-post från Vklass inte är skräppost.

Om du använder en @hotmail.com eller @outlook.com adress kan du läsa mer på Wikihow om du inte får mejl från Vklass.

Add approved senders to Hotmail, Wikihowlänk till annan webbplats

Om du inte skulle hitta meddelandet i skräpposten gör du en felanmälan i formuläret längst ner på sidan.






F. Felet gäller: * (obligatorisk)



Till toppen av sidan