Skriv ut
Dela

Enkätresultat om
företagsklimat ger vägledning inför framtiden

I dag släppte Svenskt Näringsliv sin årliga undersökning om det lokala företagsklimatet där totalt 146 Lidingöföretagare medverkat. Attityder till företagande, kontakter med kommunen samt service till företagen är några av de områden man betygssatt.

Lidingöföretagarnas sammanfattande omdöme av lokala företagsklimatet är i år 3,41, vilket är i princip oförändrat jämfört med 2017 då helhetsbetyget landade på 3,44. Högst betyg i länet får Solna, följd av Upplands-Bro, som båda ligger över 4,0. Lidingö hamnar i mittenspannet bland de 26 Stockholmskommunerna.

Dialogen ska bli bättre

Resultatet visar att de företagare på ön som svarat på enkäten tycker att kommunen brister i sin dialog och information till företagen. Upphandling och service är andra områden där man inte är nöjd.

– Vi genomför nu de åtgärder som den nya näringslivspolicyn pekar ut, där just dialog och ökad kontakt mellan stad och näringsliv är bärande delar. Resultatet i Svenskt näringslivs enkät bekräftar
att vi uppmärksammar och lägger kraft på rätt områden, säger kommunstyrelsens ordförande Anna Rheyneuclaudes.

Stadens näringslivschef Malin Rosenqvist ser resultatet som ett viktigt verktyg i stadens fortsatta arbete för att utveckla företagsklimatet på ön.

– För att stärka dialogen mellan staden och det lokala
näringslivet och få en större förståelse för företagarnas utmaningar och behov inför framtiden fokuserar vi nu på att genomföra en rad företagsbesök. Besöken har varit väldigt inspirerande och givande och ger företagarna möjlighet att framföra sina åsikter i direkta samtal, säger Malin Rosenqvist.

Andra åtgärder som görs för att förbättra kommunikationen är att se över informationen gentemot företagare på stadens webbplats. I höst planerar man också att starta en svarsgrupp i stadens kundcenter med handläggare som är särskilt kunniga inom området näringsliv och arbete.

Allmänhetens attityder till företagande, konkurrens från kommunens verksamheter och skolans attityder till företagande är tre områden som får betyget bra (över 4,0) i årets enkätresultat.

Om undersökningen

Syftet med Svenskt Näringslivs enkätundersökning är att låta företagare i var och en av Sveriges 290 kommuner ge sin bild av hur de tycker företagsklimatet i den egna kommunen är.
Över 30 000 företagare i landets kommuner medverkade i
år.

Ta del av enkätresultaten på foretagsklimat.selänk till annan webbplats . Enkätresultatet ligger till grund för Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner. Rankingen presenteras den 2 oktober.

Till toppen av sidan